Ninpo a děti
napsal Hatsumi Masaaki Sensei
překlad do angl. Thomas Checchi, pod kontrolou profesora Yoshiteru Otaniho.
otištěno v Ninja magazine v říjnu 1986
Mluvili jsme o mnoha aspektech ninjutsu včetně převleků a role žen. Některé z vás může překvapit, když zjistíte, že malé děti také mohou hrát důležitou roli ve světě ninpo, a to i jako studenti i jako ti, kteří pomáhají ve strategii ninji.
Yotonojutsu je technika nebo strategie, ve které jsou v rámci ninpo využívány děti. Jeden důležítý aspekt když učíme ninpo mladé lidi je, jako ve všech uměních, že je nejlepší začít v nejmladším možném věku;ale musíme si být jisti, že je to vedeno pod správným dohledem.
Pak zde je použití dětí jako nástroje prohloubení strategie. Pokud v ninpo na začátku ukážete slabé místo, získáte výhodu, protože pak, když je oponent příliš sebevědomý a nedává si pozor, můžete ukázat svou skutečnou sílu a přemoci ho. Z mnoha pohledů je toto ten nejdůležitější aspekt strategie.
V sérii fotek, které následují vypadají Miyuki Kinoshita a Hiroko Murakami jako obyčejné postavy: malé, drobné dívky v tradičních japonských kimonech. S existujícím problémem ztracených a unesených dětí – což je problém o hodně závažnější ve Spojených státech než v Japonsku – je důležité si uvědomit, že malé děti jsou schopny se naučit velmi jednoduché, ale efektivní techniky, jak se bránit. Samozřejmě nacházíme v historii případy použití malých dětí ninji, aby tak oklamali nepřítele a zastihli jej nepřipraveného, ale jsou zde také důležité aspekty, které mohou být použity přímo dětmi.
„Zde je zobrazena velmi důležitá technika, kterou by si měli uvědomit bojoví umělci všech časů“, říka Dr. Hatsumi. Zde je slečna Hiroko Murakami je jako oběť možného únosce (1)
Když ji chytí, aby ji odnesl pryč, Hiroko zvedne vysoko ruce a vykřikne (2). „Toto samo o sobě je velmi důležité“, vysvětluje Dr. Hatsumi, „protože když je výkřik neboli kiai vydán s velkým úsilím, může polekat nebo úplně odradit útočníka.“ Na dalším obrázku (3) Dr. Hatsumi sděluje, že „vidíme dívku, která používá techniku, kterou je jednak velmi důležíté znát, ale která je také velmi nebezpečná;takže by měla být použita pouze pokud jste ve velkém nebezpečí. Provádíme ji tak, že srazíme velmi silně dlaně obou rukou dohromady ze stran na protivnikovy uši. Je nutné, zdůrazňuje Dr. Hatsumi, aby to bylo provedeno oběma rukama v naprosto stejný moment. Když to uděláte, prorazíte jeho bubínky a přivodíte mu otřes.“ Dr. Hatsumi znovu připomíná čtenáři, že tato technika má být použita „jen když je to absolutně nezbytné a když je prováděna někým, který ji provede správně napoprvé, protože, stejně jako s většinou ostatních technik, nedostanete druhou šanci. Tato technika zahrnuje přesné načasování.“ Když ji otřesený útočník pouští, Hiroko provede tvrdý kop kolenem na rozkrok.
(4) „Ale,“ jak zdůrazňuje Dr. Hatsumi, "pokud je první technika úspěšná, útočník padá v bezvědomí k zemi
(5) a ona může bezpečně odejít pryč."
V této ukázce kasa no jutsu je ninja dítě chyceno zezadu za zápěstí. Dívka instinktivně sníží své tělo a těžiště a ve stejnou chvíli silně šlápne na útočníkův levý kotník. Toto bezpečně znehybní jeho spodní část těla, zatímco horní část díky setrvačnosti a tomu, že Miyuki přenese svou váhu, přepadává dopředu (1)
Miyuki se rychle otočí a změnou těžiště odhodí útočníka (2)
Když je na zemi (3), Miyuki může použít jakoukoli z několika technik včetně vypíchnutí očí hrotem otevřeného deštníku
(4), nebo může prostě utéct.
„Důležitým bodem techniky,“ říká Dr. Hatsumi, „je to, že první, co uděláte je, že se otevřete útoku, pohybujíce se ve stejném směru jako útočník, takže můžete použít setrvačnosti jeho pohybu, tak jako ninja dítě snižuje své těžiště tím, že mění svoje postavení“. Když se útočník snaží uchopit její krk, Miyuki udělá krok zpět a rychle stáhne malý kousek látky, který je součástí jejího kimona (1)
Držíc to oběma rukama, jej pevně omotá okolo útočníkova nataženého zápěstí a ostře se otočí ve směru jeho úderu (2)
Podpíraje jeho zajištěný loket svým ramenem a používaje jeho setrvačnost sníží své těžiště (3)
a strhne jej na zem (4)